Struktura programu je postavena na pěti modulech, které na sebe obsahově i časově navazují. Součástí všech modulů je využití e-learningového kurzu. Podrobný návod, jak moduly obsahově naplnit a jak projekt uskutečnit na škole, naleznete v Metodice k projektu, v menu Výstupy projektu.
Úvodní dvouhodinová interaktivní přednáška
Úvodní modul obsahuje dvouhodinovou interaktivní přednášku, věnovanou lidským právům a otázkám migrace. Přednáška zahrnuje:
- základní pojmy: migrace, lidská práva, tolerance, stereotypy, xenofobie;
- prevenci rasismu a xenofobie,
- zážitkovou část, aby žáci prostřednictvím vlastních zážitků pojmy pochopili.
Média kolem nás a svět očima novinových titulků
V modulu se žáci seznamují s mediální analýzou – učí se pracovat s články o migrantech, titulky a fotografiemi v novinách. Obsahem modulu jsou zejména:
- vyhledávání informací o vybrané zemi původu,
- analýza mediálního obrazu migrantů v ČR.
Modul Země původu
Modul zahrnuje čtyřhodinovou dílnu, jejíž hlavní součástí je setkání žáků s migrantem z konkrétní země. Modul zahrnuje:
- setkání s migrantem,
- seznámení s aktuálními problémy souvisejícími s vybranou zemí původu a s migrací do ČR,
- psycho-sociální hry týkající se témat, která přináší migrace z dané země do ČR.
Pro projekt Jsme lidé jedné Země byly vybrány následující státy: Vietnam, Demokratická republika Kongo, Čečensko, Ukrajina, Bělorusko, Afghánistán, Sýrie. Pro všechny tyto státy poskytujeme školám základní informace pro učitele a nabídku konkrétních aktivit pro dílnu o dané zemi. Školy si pochopitelně mohou pro vlastní projekty zvolit i jiné země.
Můj svět tady a tam
Modul se zaměřuje na srovnání života v ČR a v jiné zemi dle výběru žáka. Zjišťování informací a studium tvoří podklady pro samostatnou práci a kreativitu žáků – zejména pro samostatnou tvorbu prezentací s využitím ICT komponenty, výtvarné činnosti a tvůrčího psaní.
Multikulturní den
Modul Multikulturní den je prezentací výsledků práce žáků a tříd zapojených do projektu pro celou školu. Školy ho mohou pojmout zcela po svém, spojit ho například s již zavedenými projektovými dny, nebo se naopak nechat inspirovat projektem ke zcela novému tvaru. Vedle Metodiky naleznete příklady provedení multikulturních dnů i v sekci Projekty škol.